30 oktober 2010

30/10-10

Feelings

Är bara tvungen att lägga ut den här  dikten tycker den e så himla skön!. ;D

Både och och varken eller

Vem är du, undrade en undrare

kunde frågan varit sundare

det var en artighetsfras i all enkelhet

vilken är DIN identitet

jag sa att "jag ska svara så gott jag kan

på frågan du ställer"

jag är både och och jag är varken eller

för jag är utländsk och jag är inhemsk

jag är en eldig turk, jag är en trygg svensk

jag är vitlök, oliver och kåldolmar

och jag är midsommarafton på skärgårdsholmar

jag har mörkt hår på mitt bröst

och lite på rygg som brukligt för turkar

jag sorterar mina sopor och jag pantar mina burkar

jag firar jul med familj, men också ramadan

är jag nu det ena eller det andra, det vete fan

 

Och jag fortsatte förklara för honom att

"jag har ställt den själv den här frågan du ställer"

och den har bränt kortslutning på mina stackars hjärnceller

för en motsägelse blir min slutsats och den enda som gäller

jag är både och och jag är varken eller

jag är inte det ena, inte det andra heller

jag är ett jetplan med propeller

en guldmedaljör som står och gnäller

jag är både och och jag är varken eller

jag är en proppmätt gäst som sitter och beställer

tårta på tårta

jag är en silkeslen vårta i rasismens feta röv

 

för än är jag svart, än är jag vit

än hör jag hit och än hör jag dit

jag är som vatten och sprit i en Aquavit

kanske ni tycker jag snackar massa skit

men jag känner mig som gryningen som skymningen

jag är båd´ natt och dag

och bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

tack ska ni ha

Rebecca

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress